Gondolom, nem vagyok egyedül azzal a gyanúmmal, hogy a nyári szünet könnyen képernyőcsapdává válhat a gyerekek számára, ha nem figyel oda a szülő. A napi fél óra képernyő mint irányelv már iskolaidőben is nehezen betartható – legalábbis nálunk -, pedig akkor csak a napközi utáni idő jelent potenciális tabletezést. Nyáron pedig ott az egész nap, a barátok sokszor elutaznak, kert nincs, szülők dolgoznak, még ha home office-ban is, nincs minden napra valami attrakció és a kedvenc társasok is unalmasak egy idő után. Marad tehát sokszor a technika mint bébiszitter.
Persze korosztályfüggő is, hogy mennyire lehet megengedő a szülő, én mostanra már nem tabletmentes napokat várok a gyerekektől hanem legalábbis az idő nagyobb részében értelmes képernyőhasználatot. Értelmes képernyőhasználat szerintem az, amikor a gyerek valamit létrehoz, gondolkodik, ügyködik és nem kizárólag passzív befogadó. Elég sok ilyen tevékenység van, összegyűjtöttem néhányat:
- levelezés nagyszülőkkel, keresztszülőkkel, barátokkal: Fejlődik a fogalmazási készség, a helyesírás és a címzettek egész biztosan örülnek. Mennyivel könnyebben fog menni a szeptemberi Nyári élményeim című fogalmazás, ha egész nyáron írt a gyerek róla, hogy miket csinált, hogy érezte magát!
- fotók összerendezése kollázsokba: Ez nemcsak a tűr kategória nálunk, hanem egyenesen a támogatott tevékenységek egyike. Én például nagyon nem szeretek kollázsokat csinálni, fotókat feldolgozni. A nagyszülők viszont borzasztó hálásak, ha rendszeresen kapnak egy-egy kollázst e-mailben. Éljen a gyerekmunka!
- blogolás: Do például süteményes blogot ír. Először megsüti a sütit, ami már eleve jó a családnak, aztán lefotózza (ez is tanulás), aztán beblogolja a receptet, ami az esetek többségében még egy németről magyarra fordítási feladat is, plusz magyar helyesírás gyakorlás.
- video nézegetés: persze vannak idétlen youtube-csatornák is, de nem kizárólag. Jóga, tánc, balett, zongorázás, mindenféle kézműves technika, főzés is megtanulható, gyakorolható a youtube segítségével. Biztos van valami, ami a gyereket is érdekli és nem is a teljes agyhalál. És ha megvan az érdeklődési terület, akkor nyugodtan lehet kicsit lazábban bánni az idővel. Ha meg mozgásos az a bizonyos téma, akkor még jobb a helyzet!
- zenehallgatás: Van olyan tizenéves, aki nem hallgat egész nap zenét? Akkor már hallgasson nyugodtan interneten keresztül – annyival kevesebb CD-tok hever szanaszét a földön. Ha eközben még odafigyel az angol dalszövegekre is és netán megpróbál kibogarászni egy-egy mondatot, akkor még a suliban is könnyebb dolga lesz. Oké, lehet, hogy a mi családunk nyelvileg kicsit terhelt, de komolyan előfordult, hogy Do kinyomtatta egy szám szövegét és szavanként lefordította.
- e-book: Olvasni a legkevesebb gyerek szerint szexi, de azért ebben hajlamosak elbizonytalanodni, ha tableten vagy telefonon olvashatnak. Rengeteg könyv elérhető így is, szóval csak hajrá. Nem gond, ha könnyű nyári limonádé, végül is felnőttek se az Antigonét veszik elő a strandon.
- kutatómunka: Ha nyaralni készülünk – vagy akár csak a hétvégére keresünk programot -, nyugodtan bízzuk ezt a gyerekre. Én nem tudom, honnan tanulta, de Do teljes magától értetődőséggel mozog a google-ban, így útikönyv nélkül összeállította a nyaralásunk programját. És így még azért se lehet nyafi, hogy csupa olyan programot akarunk ráerőszakolni, ami őt nem érdekli. Tiszta haszon!
Persze az rossz lenne, ha napfénytől és szabad levegőtől óvva képernyőt bámulnának a gyerekek egész nyáron. Van olyan, hogy szülőként egyszerűen a sarkamra állok és kivonszolom őket otthonról, még ha ez nem is mindig egyszerű. Meg otthon is van számtalan lehetőség nem elektronikus kütyükkel a kézben csinálni valamit. Viszont ha már van képernyőidő, akkor lehet törekedni arra, hogy ne zombigyárként hasson, hanem a lehető legtöbbet hozzuk ki ebből is. Mert a képernyő hozzátartozik az élethez, ahogy a régi szép időben a fáramászás meg sisak nélküli biciklizés.
Tetszett a bejegyzés?